Először is: miért van szükség egy külső minősítésre, mint például a Committed to CSR?
Claire Wagret: Szükségünk volt egy külső eszközre ahhoz, hogy értékelni és kommunikálni tudjuk vállalásainkat. A vállalatoktól egyre gyakrabban várják el a partnereik, hogy bizonyítani tudják: társadalmi és környezeti szempontokat is figyelembe vesznek az általános stratégiájukban – a Coverguard sem kivétel ez alól!
2020-ban, amikor CSR-politikánk még gyerekcipőben járt, a Coverguard az Ecovadis-t választotta – egy olyan szervezetet, amely dokumentumalapú értékelést végez a vállalat által benyújtott információk szerint, és így méri a CSR-politika előrehaladását. Ez a platform segített abban, hogy keretet adjunk tevékenységeinknek, és megtanuljuk, hogyan kommunikáljuk az eredményeinket egy CSR-jelentés közzétételével. Ez megfelelő első lépés volt.
Miért a Committed to CSR minősítést választották?
CW: Véleményünk szerint a Committed to CSR minősítés logikus következő lépcsőfok volt, mivel szerettünk volna továbblépni. Úgy éreztük, szükséges olyan minősítést választani, amely nemcsak a dokumentumok elemzését tartalmazza, hanem helyszíni értékelést is egy független auditor által – tehát nem pusztán a saját nyilatkozatainkon alapul. Ez döntő tényező volt a választásban.
Ezen túlmenően a Committed to CSR módszertana – amelyet az AFNOR hozott létre – az ISO 26000 szabvány szerkezetét követi, és tartalmazza annak minden elemét. Ez az ISO szabvány a társadalmi felelősségvállalás nemzetközi alapköve. Az is fontos szempont volt, hogy ez a címke lehetővé teszi számunkra, hogy a „Responsibility Europe” nemzetközi elismerést megszerezzük.
Mindezek mellett az utolsó döntő érv az volt, hogy a Committed to CSR minősítés révén csatlakozhattunk egy nemzetközi és regionális hálózathoz, amely hasonlóan elkötelezett vállalatokat fog össze: rendszeresen szerveznek webináriumokat és workshopokat a bevált gyakorlatok megosztása és a tapasztalatcsere elősegítése érdekében.
Beszéljünk arról, hogy mit jelent a megszerzett "Confirmed" szint!
CW: A Committed to CSR címkének négy szintje van: Kezdeti (Initial), Fejlődő (Progression), Megerősített (Confirmed) és Példamutató (Exemplary). Ez alapján olyan szintet kapunk, amely tükrözi CSR-megközelítésünk előrehaladását. Fontos ismerni a saját szintünket, hogy el tudjuk helyezni magunkat a rendszerben, és – ami még fontosabb – össze tudjuk hasonlítani az eredményt a következő értékeléssel (amely három év múlva esedékes, egy köztes felülvizsgálattal 18 hónap után).
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy már az első Committed to CSR értékelésen elértük ezt az eredményt. Természetesen tudjuk, hogy még hosszú út áll előttünk, de a Confirmed szint elérése visszaigazolja, hogy jó irányba haladunk, és egyben komoly elismerése is a Coverguard fenntarthatósági stratégiájának!
Hogyan zajlott a helyszíni értékelés?
CW: Nagyon flottul zajlott! Az auditor tavaly júliusban három napot töltött Lyonban, ezalatt 17 interjút szerveztünk különböző részlegekkel, 8 interjút néhány külső partnerünkkel, 3 interjút munkavállalókkal, és sor került egy telephely-látogatásra is.
Ezt magyarországi interjúk és helyszíni audit követte 2024. decemberében, így a kelet-európai regionális raktárközpontunk és irodánk is megszerezhette a minősítést.
Az audit során ezeknek az interjúknak az a célja, hogy felmérjék, mennyire van beágyazva a CSR a vállalat különböző folyamataiba, illetve mennyire része az egyes szereplők prioritásainak. A Coverguard sikerrel teljesítette ezt a kihívást, hiszen a CSR már most is minden projektünk középpontjában áll, és a stratégiánk szerves része. Természetesen a csapatok elkötelezettsége is nagyban hozzájárult az értékelés sikeréhez.
Tanácsom azoknak a vállalatoknak, amelyek szeretnék megszerezni a Committed to CSR minősítést: kezdjék el időben az előkészületeket, kommunikálják és magyarázzák el a stratégiát házon belül és kívül egyaránt, és mindenekelőtt építsék fel a CSR-politikát világos célokkal és releváns mutatókkal!
A „Confirmed” szint elérése a Csoport CSR-stratégiájának további kiteljesedését is jelzi. Mik a következő lépések?
CW: A Termékmenedzsment & CSR osztályon belül – amely a termékekkel, beszállítókkal, CSR-kérdésekkel és transzformációs projektekkel foglalkozik – tovább folytatjuk a 2030-ig szóló CSR-stratégia megvalósítását, szorosan együttműködve minden részleggel. Például: termékek ökotervezése, beszállítók nyomon követhetősége, karbon lábnyom csökkentése, munkakörülmények javítása – mindezt az értékelő által megfogalmazott javaslatok alapján, aki több fejlesztési irányt is kijelölt számunkra.
Emellett erősíteni fogjuk kapcsolatainkat a különböző partnereinkkel – természetesen a munkavállalókkal és ügyfelekkel, de a beszállítókkal, környező vállalkozásokkal, helyi egyesületekkel is. A párbeszéd kialakítása az érintettekkel segít jobban megérteni elvárásaikat, és hatékonyabban reagálni rájuk.
Ez pedig jelentős kommunikációs és ismeretterjesztő erőfeszítést igényel a CSR területén – amely még mindig túl gyakran tűnik homályosnak. Célunk, hogy érthetővé tegyük a CSR-t, és mindenkit bevonjunk, hogy mindenki érezze: ő is részese ennek!
További részletekért kattintson ide: 2023 CSR report